2019-09-12

Premiär på fredag för #EttSthlm

Tidningskedjan DirektPress inleder samarbete med SL, Svenska Bostäder, Studieförbunden och Folkhögskolorna för att bryta polariseringen i Stockholm: ”Vi startar en samtalsrevolution.” 

Ett gammalt skrotigt tunnelbanesäte står uppställt på Karlaplan. På sätet sitter en äldre herre i vinröd kavaj och pratar med en gymnasist från Alby. Båda viftar med hemgjorda smileys uppsatta på grillpinnar. – Stan är så sjukt uppdelad. Vi vill göra det enklare och roligare att kliva utanför den egna bubblan, säger Petter Beckman, projektledare för #EttSthlm inför premiären på fredag. 

”Så ska DirektPress ena Stockholm" skrev branschmedia i oktober förra året, när gratistidningskedjan lanserade initiativet #EttStockholm. Imorgon sjösätts projektet på riktigt, med ett kortare namn, flera starka samarbetspartners och en samtalsmodell som får Östermalmsborna att höja på ögonbrynen.

– När SL gick in som partner fick vi idén att vi skulle låna ett par tunnelbanesäten, som vi kunde ställa upp på olika platser och dra igång samtal mellan personer som annars aldrig skulle prata med varandra. Idén funkar bättre än vi någonsin trodde, säger Petter Beckman, projektledare.

Korta filmer med vad som händer på tunnelbanesätena börjar släppas på Instagram och Youtube under fredagen. Projektet kommer att kunna följas via artikelserier i DirektPress lokaltidningar som är spridda över hela Stockholm och via en podcast som följer upp och fördjupar samtalen.

– Vi vill inspirera Stockholmarna att vilja prova själva. Hela tanken är att användarna ska vara med och skapa den här samtalsrevolutionen tillsammans med oss, säger Liza Youhanan, poddproducent i projektet.

Ett annat videoformat är "Leila på stan", där trebarnsmamman Leila Abdi Ishaq från Skärholmen går runt och inleder diskussioner med främlingar på Stureplan, i Kungsträdgården och Rinkeby. 

– Alla har pratat om polariseringen, filterbubblorna och segregationen, men det har saknats konkreta idéer vad man kan göra åt det. Vårt initiativ har mötts av ett stort intresse, också från flera håll i utlandet, säger Petter Beckman. 

I våras fick #EttSthlm-projektet finansiering från den statliga innovationsmyndigheten Vinnova. SL och Svenska Bostäder har gått in som partners. Ett samarbete har också inletts med Södertörns Högskola och en grupp IT-utvecklare, för att hitta lösningar på hur man ska komma bort från den åsiktspolarisering som uppstår på digitala plattformar. 

#EttSthlm får denna vecka även en särskild kanal på Sverigepratar, ett specialbyggt chattforum för trollfria samtal som drivs av Studieförbunden och Sveriges folkhögskolor. 

– För DirektPress som tidningskedja är det väldigt roligt att vi kan ta på oss ledartröjan i en av samtidens viktigaste frågor. När det offentliga samtalet blir alltmer splittrat och polariserat är det viktigt att lokaltidningar tar sitt ansvar och slår vakt om en fungerande samhällsdialog, säger Patrik Vincent, vice VD för DirektPress.

KONTAKT
Patrik Vincent, vice vd, DirektPress 070-586 13 08, patrik.vincent@direktpress.se
Petter Beckman, projektledare, #EttSthlm 070-454 78 62, petter.beckman@direktpress.se

Projektets hemsida ettsthlm.se tänds vid lunchtid på fredagen, samtidigt som de olika programformaten börjar släppas på sociala medier. I helgens DirektPress-tidningar och på stockholmdirekt.se kommer alla att kunna läsa mer om detta.

Bildtext: Per Forsström, Östermalm och Muhammet Tozak, Alby tar plats på samtalssätet på Karlaplan, medan Christina Korsun från #EttSthlm förbereder inspelningen. Projektet lanseras på framsidan i 24 av kedjans 27 tidningar denna helg.

Fler pressbilder kan skickas på förfrågan. DirektPress ger ut 27 lokaltidningstitlar i Stockholmsområdet med en sammanlagd upplaga på 801 000 ex, samt nyhetssajten stockholmdirekt.se