2017-04-01

DirektPress tar storslam i GTF:s branschtävling, vinner sex av nio klasser

Södermalmsnytt är årets Gratistidning!

Årets branschdag för gratistidningarna avslutades med att prisa insatser bland gratistidningar i Sverige under 2016. Där årets Gratistidning togs hem av Södermalmsnytt! Med motiveringen:

Det är en utmaning att skapa lokal journalistik i en huvudstad. Genom en blandning av ”snackisar” och nyheter, ofta med en konverserande, men aldrig inställsam, ton har tidningen antagit utmaningen och lyckats bli en angelägenhet för invånarna i Stockholms största stadsdel.


 



Årets lokalsajt: stockholmdirekt.se

Ansvarig utgivare: Helene Claesson

Juryns motivering:

Stockholmdirekt.se har ett starkt nyhetsflöde med uppdateringar löpande över nyhetsdygnet och hittar ofta starka guldkorn till nyheter som inte alltid fångas upp av andra medier på orten.  De följer de för orten så viktiga frågorna som beslutas i stads och kommunhus och informerar läsaren på ett spännande sätt om vad som är på gång och vad som beslutas. 

I en hård kamp med övriga nominerade sticker Stockholmdirekt.se ut på två områden. 
1) De lyckas ofta skapa debatt i sina kommentarsforum. 
2) De visar på starkast närvaro i sociala medier. Båda dessa punkter är viktiga för att bygga sitt varumärke hos läsaren, engagemang skapar tillhörighet. 


 


 

Årets etta: Västerås Tidning

Redigerare: Fredrik Klevenhaus

Juryns motivering:

Årets etta lockar med sex berättelser, från hur man kan hjälpa småfåglar genom vintern till hur staden påverkas av USAs nye president – alla lika lätta att ta till sig tack vare välskrivna puffar och dynamisk typografi. Värt att notera är också hur väl annonser och redaktionellt material samsas.


 


 

Årets Reportage, Sport, kultur, nöje: Bromma Tidning

”FK Bromma först i världen”
Text: Ellinor Prawitz 

Juryns Motivering:

Tonen är helt rätt. Att vara mjuk och söt är inte allt. Fördomsfulla inställningar ska ha bara rött kort! Vinnare utan någon straffsparksläggning är Bromma Tidning ”FK Bromma först i världen”.


 


 

Årets Reportage, Politik, samhälle, näringsliv: Södermalmsnytt

”Vintertullen - den perfekta stormen”
Text: Elina Lundberg

Juryns motivering:

För ett gediget gräv där alla känsliga frågor ställs, alla röster hörs och alla lögner punkteras. Och i förbifarten får läsarna en inblick i en av Sveriges största fabriker för ”alternativa fakta”.


 


 

Årets reportage, personporträtt: Lokaltidningen

”Min ovanliga diagnos”
Text & Foto: Sanna Hjalmarsson

Juryns motivering:

Ett bra reportage ska beröra. Ett gediget jobb ska belönas. 
Vinnaren har gjort det gånger tio. 


 


 

Årets EFFEKTivaste kampanj: Lokaltidningen Kristianstad

”Attendo - sommarlust”
Redaktionell projektledare: Anders Sjölin
Copywriter: Pär-Anders Arelund
Redigerare: Mattias Svantesson 
Säljare: Andrée Brugn, Thomas Johansson

Juryns motivering:

Detta vinnande bidrag har uppenbarligen givit en mycket god och tydlig effekt. Annonsören vill nämligen upprepa upplägget igen! Vi ser tre starkt bidragande delar; period, lokal koppling och kreativ lösning. Kampanjperioden har varit lång och den har varit mycket lokal. 

Längre kampanjer når fler personer och hittar målgruppen, just vid tillfället när behovet upplevs och intresset är som störst. Det lokala intresserar oss mest och engagerar oss mest. Enkelt och självklart. Den kreativa lösningen är lika smart som effektiv. 

Formen för kampanjen har varit kreativa, snygga och välgjorda native-annonser där ett stort intresse och engagemang skapats. Olika delar av ett lyckat äldreboende har i all dess komplexitet belysts. Smart, nytänkande och engagerande. Efter denna ytterst välgjorda och engagerande kampanj: Vem skulle inte vilja bo i Kristianstad när pensionen närmar sig?


 


 

Årets initiativ: Västerås Tidning

”Magasinet Kvinna”

Juryns motivering:

En frisk och nytänkande satsning för gratistidningen som stärker och breddar verksamheten. Kvinna ger nya intäkter och Västerås Tidning tar ytterligare ett steg mot att bli ett lokalt mediahus.


 


 

Årets foto: Umeå Tidning

Foto: Johan Engman

”Med perfekt timing fångar fotografen en bild full av hopp. Något som ger oss hopp om bildens betydelse i Sveriges gratistidningar.”