2016-10-06

DirektPress fortsätter öka i räckvidd

DirektPress lokaltidningar i Stockholm och Göteborg fortsätter framåt i Orvestos andra delårsmätning 2016.
I Stockholm med övertygande 8 procent, i Göteborg med 3 procent.
Totalt har DirektPress nu 675 000 läsare i Stockholm och 138 000 läsare i Göteborg.
Ökningarna beror inte på nystartade titlar utan är uppgångar för befintliga titlar.

– Intresset för lokaljournalistik är stort bland storstadsborna, både i Stockholm och Göteborg. Vår utmaning är att fortsätta ge våra läsare bra och viktig lokaljournalistik, samtidigt som vi utvecklas och överraskar. Vi har en stark relation till våra läsare, de känner oss väl och vi känner dem. Det är vår största tillgång när vi nu fortsätter framåt, säger chefredaktör Helene Claesson Jennische.

I Göteborg satsar DirektPress just nu på att relansera sina fem lokaltidningar under namnet GöteborgDirekt, samtidigt som man skapat en nyhetssajt för lokala nyheter, också den under namnet GöteborgDirekt.

– Vi har trogna läsare i Göteborg men nu arbetar vi stenhårt på att hitta fler. Lanseringen av GöteborgDirekt handlar om att ta en ny position som bäst på lokala nyheter i Sveriges andra stad, säger Helene Claesson Jennische.

Totalt ökar DirektPress med 7 procent och har nu en nettoräckvidd på 963 000

KONTAKT
Helene Claesson, chefredaktör DirektPress, mobil 073-600 69 14
Björn Löfqvist, marknadschef DirektPress, mobil 070-929 70 06

DirektPress ger ut 40 st hushållsdistribuerade lokaltidningar med en samlad upplaga på över 1,2 miljoner ex. Tidningarna distribueras hem till hushållen och via tidningsställ i varje tidnings utgivningsområde. I DirektPress koncernen ingår även SprintAd Medienätverk med 101 hushållsdistribuerade lokaltidningar med en samlad upplaga på över 3,2 miljoner ex. Mer fakta på www.direktpress.se respektive www.sprintad.se