2016-04-11

DirektPress dubbel vinnare på GTF:s branschgala

StockholmDirekt.se vann kategorin årets lokalsajt och Tidningen Liljeholmen/Älvsjö gjorde årets bästa etta när Gratistidningarnas förening höll branschgala i helgen. 

Formchef Henrik Engström och redigerare Fredrik Tideman fick pris för sin etta där Konstfacks elever stirrade in i evigheten. Juryn konstaterade att det ”alltid finns en risk med humor och ironi men att när den fungerar – som här - är det välgörande”.

DirektPress nyhetssajt, StockholmDirekt.se, fick pris för massor av ”lokalt, relevant innehåll med lockande bilder och rubriker”.

– StockholmDirekt.se, och vi, utvecklas hela tiden. Det är bara ett år sedan vi hade 13 nystartade tidningar och en helt ny sajt. Sedan dess har vi lärt oss mer om Stockholm och våra läsare varje vecka, säger StockholmDirekts chefredaktör Helene Claesson. 

Sajten uppmärksammades redan för någon vecka sedan när Internetworld utsåg 2016 års bästa webbsajter. Juryn motiverade då sitt beslut med att "Direktpress på allvar börjar bli en konkurrent till de "riktiga" tidningarna i Stockholm. Samlingssajten där deras stadsdelstidningars innehåll möts är i dag en fröjd att läsa, med lokaljournalistik som verkligen engagerar och delas friskt i sociala medier."

– Vi blev extra glada för den där motiveringen. Vi tänker ju precis så, att vi vill vara en fröjd att läsa och att engagera läsarna i stort och smått, säger Helene Claesson.

Med ett 30-tal journalister utspridda i Stockholmsregionen producerar DirektPress mängder av bra lokaljournalistik. Varje helg ger man ut 28 omtyckta lokaltidningar, varje dag letar man nya läsare i mobilen. 

– Att vi nu finns hos läsarna varje dag betyder att vi kan erbjuda våra kunder ett bra komplement till annonseringen i våra lokaltidningar; lokala erbjudanden direkt till läsarnas mobiler. Vi har många kunder som är intresserade av detta nu, säger marknadschef Björn Löfqvist.

KONTAKT
Helene Claesson, chefredaktör StockholmDirekt.se, tel: 073 - 600 69 14
Roland Tipner, vd DirektPress, tel: 070 - 815 80 01
Björn Löfqvist, marknadschef DirektPress, tel: 070 - 929 70 06

DirektPress ger ut 40 st hushållsdistribuerade lokaltidningar med en samlad upplaga på över 1,2 miljoner ex. Tidningarna distribueras hem till hushållen och via tidningsställ i varje tidnings utgivningsområde. I DirektPress koncernen ingår även SprintAd Medienätverk med 101 hushållsdistribuerade lokaltidningar med en samlad upplaga på över 3,2 miljoner ex. Mer fakta på www.direktpress.se respektive www.sprintad.se