2015-09-18

StockholmDirekt.se växer rekordsnabbt!

Från starten vintern 2015 har StockholmDirekt.se vuxit snabbt och har nu mer än 100 000 besök i veckan. Med 30-40 reportrar utspridda över Stockholmsområdet erbjuder DirektPress digitala plattform StockholmDirekt.se något stockholmarna inte är vana vid. Lokala nyheter i mobilen varje dag!

– Stockholmarna känner oss som angelägna lokaltidningar med starkt fokus på lokala nyheter. Nu får de lära känna oss på nytt. I mobilen, varje dag, säger Helene Claesson, chefredaktör på DirektPress.

På StockholmDirekt.se hittar man lokala nyheter från hela Stockholmsregionen, önskar man bara följa nyheter från en eller ett par stadsdelar gör man det. Som annonsör väljer man om man vill köpa visningar i hela Stockholmsområdet eller bara i ett visst ”geografiskt område.”

– Vi utgår från att den som läser artiklar om till exempel södra Stockholm också är intresserad av annonser från samma område. Med den logiken som grund styr vi våra annonsvisningar och som annonsör betalar man bara för visningar i rätt geografisk ”intressemålgrupp”. Precis som i print kan vi hjälpa våra kunder att nå ”rätt” stockholmare, säger DirektPress Stockholms VD Jonas Irebjörk.

Idag är StockholmDirekt förmodligen Stockholms största nyhetssajt om man ser till innehåll. 

– En vanlig vardag lägger vi ut 40 till 50 lokala stockholmsnyheter på StockholmDirekt.se Vi lanserar Stockholmsdebatter, rapporterar från politiska möten, pratar med mängder av stockholmare, filmar, plåtar, undersöker, säger Helene Claesson.

Nu börjar arbetet med att få stockholmarna att upptäcka StockholmDirekt.se på riktigt. Sajten har idag drygt 200 000 visningar i veckan och trenden är tydlig. Fler och fler hittar till StockholmDirekt.


KONTAKT
Roland Tipner, vd och koncernchef, 0708-15 80 01
Helene Claesson, chefredaktör och ansvarig utgivare, 0736-006914          
Björn Löfqvist, marknadschef, 0709-297006


DirektPress ger ut 39 st hushållsdistribuerade lokaltidningar (från januari 40 st) med en samlad upplaga på över 1,2 miljoner ex. Tidningarna distribueras hem till hushållen och via tidningsställ i varje tidnings utgivningsområde. I DirektPress koncernen ingår även SprintAd Medienätverk med 101 hushållsdistribuerade lokaltidningar med en samlad upplaga på över 3,2 miljoner ex. Mer fakta på www.direktpress.se respektive www.sprintad.se